Ce am învățat de la întâlnirea dintre un angel investor și un business

  • by

Am intermediat recent o prima întâlnire dintre un angel investor și un business ce caută investiție de tip angel. Fiind preocupat și dorindu-mi să investesc și eu în zona de startups am rămas și la întâlnire. Am surprins câteva dintre lucrurile pe care le-am învățat fiindcă mă gândesc că sunt de ajutor și altor oameni care s-au gândit poate să caute investiție de acest fel. Ce trebuie să știi este că înainte ca ei să ajungă la întâlnirea aceasta au trimis un deck de prezentare a ceea ce au făcut, ce vor să facă și un plan financiar elaborat. Toate au fost necesare și au stat la baza discuției pe care am avut-o.

Surprind mai jos lucrurile importante pe care le-am observat punctual. (Și te rog ține minte că fiecare angel investor este un om și are abordarea lui personală cu privire la cum și în ce își investește banii). Dacă ai vreo întrebare sau vrei să elaborez vreunul dintre puncte, îmi spui și o fac cu drag.

  • Marchez încă o dată importanța planului financiar și a prezentării. Pe baza ei vei avea un fundament în discuția cu investitorul și poate vedea viabilitatea și sustenabilitatea ideii/businessului.
  • Prima etapa este calibrarea. Dincolo de viabilitatea și sustenabilitate este foarte importantă chimia pe care o ai cu investitorul. Dincolo de bani, acesta vine și cu toate cunoștințele, experiența și expertiza lui (Nota personală, care câteodată e mai importantă decât banii în sine). Practic va fi partener în businessul tău și fiecare își dorește ca lucrurile și lucrul împreună să meargă cât mai bine.
  • Pe lângă calibrare un investitor vrea să înțeleagă că echipa poate produce rezultate. În primul rând el investește în oameni și mai puțin în idee. Vrea să înțeleagă că ești omul potrivit să facă asta și că poți să livrezi rezultatele promise. La final de zi, el vrea cel puțin să își recuperez banii. 90-95% din afaceri eșuează și încearcă, atât cât se poate, să își diminueze riscul.
  • Dincolo de evaluarea investiției, discuția cu investitorul e una menită să îți aducă ție valoare. Un angel încearcă să te ajute și să folosească acel timp într-un mod inteligent. Chiar dacă nu va investi, măcar îți va pune niște întrebări și va ridica la fileu niște lucruri pe care ar fi bine să le iei în calcul. Exemplu: Care este costul achiziției unui client? Sau care este TAM-ul? (slang investor word pentru Total addressable market. Pentru noi, muritorii de rând, dimensiunea totală a pieței pe care o vizezi.
  • Un investitor caută să își diminueze riscul. Ca atare se va uita la riscurile business-ului tău și de ce nu poate funcționa: poate îți lipsește un om de vânzări sau de marketing în echipa (care e crucial), nu ți-ai făcut temele cu privire la competiție, locația nu e una potrivită sau greu accesibilă, nu există piață îndeajuns de mare și multe altele. Câteodată, tot el are și soluția. Doar să fii în starea mentală de a construi în discuția cu el mai degrabă decât să-ți protejezi bebelușul firav (aka business-ul).
  • Gândește-te care e un procent din business la care ești dispus să renunți. Este și un mecanism de calcul aici la care un investitor se uită și care se bazează pe EBITDA. EBITDA îți evaluează performanța operațională a afacerii.
  • Și ultimul punct: un investitor nu caută neapărat să investească banii în tine. Dacă tu te poți descurca fără bani de la el, probabil te va ajuta să găsești alte alternative. Bootstrapping, crowd investing, crowdfunding, cei  3F (family, friends and fools) și altele. Dacă te poți descurca fără el, fă-o.